TANIEJ❗

Niższe ceny biletów tylko do 19 kwietnia. 💰  

Organizator:

Pojazdy na żółtych tablicach.

Podziel się

Czym nazywamy pojazdy na żółtych tablicach? Ile kosztuje rejestracja takiego samochodu? Czy warto inwestować w klasyczną motoryzacje?

Pojazdy na żółtych tablicach.

Z dnia na dzień zmieniamy się, zmieniamy swoje myślenie, ale również stajemy się coraz starsi. Wszystko wokół nas się zmienia, nawet bliskie naszemu sercu pojazdy. Ludzie przechodzą na emeryturę, a samochody i motocykle na “żółte blachy”. To, coraz częściej widziane oznaczenie, nie jest tak łatwo zdobyć. Ale zacznijmy od początku…

 

 

Definicja Pojazdu zabytkowego:

Według definicji zawartej w ustawie dot. prawa o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. pojazd zabytkowy musi spełniać przynajmniej jeden z poniższych wymogów:

  • uzyskać wpis do Rejestru Zabytków, 
  • figurować w Wojewódzkim Rejestrze Zabytków,
  • być wpisanym na Listę Obiektów Muzealnych. 

 

Pojazdami zabytkowymi mogą być samochody, motocykle lub motorowery.



 Jak uzyskać żółte tablice?

Do niedawna najczęstszą metodą uzyskania „żółtej tablicy" rejestracyjnej było wpisanie jej do wojewódzkiego rejestru zabytków. Podstawą do nadania statusu pojazdu zabytkowego jest przedstawienie tzw. blankietu karty, który można wypełnić samodzielnie lub z pomocą profesjonalisty. 

 

Jednak w ostatnich latach liczba prywatnych muzeów motoryzacyjnych wzrosła, a niektóre z nich (oczywiście za odpowiednią opłatą) oferują możliwość zarejestrowania historii pojazdu poprzez rejestrację samochodu w muzealnej zajezdni. W przypadku wpisu do Rejestru Zabytków lub Rejestru Zabytków Województwa, pojazd musi spełniać następujące kryteria: 

  • wiek 30 lat lub 
  • więcej, nieprodukowany co najmniej od 15 lat, 
  • w oryginalnym stanie

 (co najmniej 15 lat, co najmniej 75% oryginalny).



Z dnia na dzień jest coraz trudniej.

W związku z rosnącą popularnością samochodów zabytkowych, w ubiegłym roku zaostrzono przepisy dotyczące wydawania „żółtych” tablic rejestracyjnych. Przed 2018 rokiem próg wiekowy był niższy – miał 25 lat. Ponadto, teraz zarządca może odmówić rejestracji pojazdu, jeśli uważa, że ​​dany model samochodu jest zbyt popularny i wiele z nich już zgłoszono, przez co nie jest tak unikalny.

 

Alternatywnie tytuł samochodu zabytkowego może zostać przyznany pojazdowi młodszemu, o ile jest 

  • wyjątkowy ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne,
  • należy do wyjątkowej osoby,
  • brał udział w specjalnym wydarzeniu,
  • uczestniczył imprezie historycznej,
  • jest samochodem wyścigowym z osiągniętym sukcesem krajowym lub międzynarodowym. 

 

Powyższe kryteria wiekowe nie dotyczą również pojazdów znajdujących się w kolekcji tematycznej (np. samochody produkcji polskiej, policyjnej) lub są częścią wystawy muzealnej. 

 

 

A ile to wszystko kosztuje? 

Przygotowanie:

Opłata za „białą kartę” – 250-450 zł, w tym minimum 22 zdjęcia pojazdu

Dozór Techniczny - 99 zł

 

Opłata komunikacyjna:

Rejestracja auta na żółte tablice - 200,50 zł (198,50 zł + 2 zł opłata rejestracyjna)

Żółta tablica rejestracyjna na motocykle, ciągniki rolnicze, przyczepy, motorowery - 131,50 zł (130 zł + 1,50 zł opłata rejestracyjna)

 

*ceny na czerwiec 2022

 

Sprowadzenie samochodu z zagranicy

Jeśli pojazd pochodzi z UE nie zapłacimy cła, ale aby uniknąć płacenia GST(Goods and Services), samochód lub motocykl musi mieć co najmniej 30 lat. Jeśli jest młodszy, płacimy ten podatek jak od każdego innego importowanego samochodu. Istnieją różnice w prawie. Jest jedna niejasność - ustawa o zabytkach mówi o 25 latach pojazdu zabytkowego, a celna jednak podaje 30 lat.

 

Jeżeli samochód lub motocykl pochodzi spoza UE, należy wszcząć procedurę celną. Jeśli pojazd ma 30 lat lub więcej, nie płacimy cła i podatku akcyzowego, tylko 8% VATu. Należy jednak przedstawić ekspertyzę potwierdzającą, że pojazd jest zabytkowy.

 

Nie ma opłaty recyklingowej za importowane zabytkowe pojazdy, ale wymagana jest porada eksperta.

 

Czy warto?

Podsumowując – zadajecie sobie pewnie pytanie, czy warto kupić zabytkowy pojazd. Na to zagadkę każdy musi odpowiedzieć sobie sam, znając procedury uzyskania takich „żółtych tablic”. Jedno wiemy na pewno – nie jest łatwo i łatwo nie będzie. Lecz zakup takiego pojazdu jest pewną inwestycją. Z dnia na dzień cena pojazdów wzrasta i jest niewątpliwie dobrym pomysłem do ulokowania pieniędzy. Widać to po wzmożonym trendzie kupowania zabytków jako formy zamrażania swojego kapitału. Choć trzeba mieć na uwadze koszty utrzymania pojazdu. Sprawa staje się prostsza u osób, które sami prowadzą warsztat lub mają znajomego mechanika. Miejsce, w którym dokonamy solidnej naprawy i poprawek w zdecydowanie korzystniejszej cenie. Zdecydowanie przemawia to nad zakupem klasycznego samochodu lub motocyklu.



fotografie. Piotr Pasieczny