Kamera, akcja! Filmowe auta na Auto Nostalgii
Samochody z kultowego filmu „Kariera Nikodema Dyzmy”, wojennego serialu „Czas honoru”, czy z planu „Dywizjonu 303” - te modele spotkacie na Expo XXI
Czym jeździli bohaterowie filmów?
Samochody z popularnych produkcji filmowych - zarówno tych z dawnych lat, jak i współczesnych, opowiadających wątki historyczne. Jak wyglądają, w jakiej są kondycji i gdzie są przechowywane? Niektóre z nich będzie można zobaczyć na Auto Nostalgii. Ich obecność będzie możliwa, dzięki zaangażowaniu Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach.
Pojawią się tu elegancki Pontiac z „Vabank”, którym jeździł filmowy Kwinto, Austin-8 prosto z planu „Dywizjonu 303”, dostojna Praga z „Kariery Nikodema Dyzmy” i „Czasu honoru”. Na czerwony dywan wjedzie również KDF ze „Stawki większej niż życie”, Buick z „Jutro idziemy do kina” oraz Horch z „Katynia” i „Wojennych dziewczyn”. To będzie prawdziwa gratka nie tylko dla miłośników motoryzacji, ale i dla kinomaniaków.
Limuzyny znanych osób
Na targach można będzie zobaczyć na własne oczy klasyki, które niegdyś należały do osób ze świata kultury i polityki. Przykładowo jedyny w naszym kraju model Buick Skylark, którym w powojennej Polsce jeździł były premier Józef Cyrankiewicz. W 1951 roku, podczas budowy Pałacu Kultury i Nauki, na zlecenie Józefa Stalina wyprodukowano i przysłano do Polski ZIS 110 Cabrio. Auto było wykorzystywane m.in. w pochodach pierwszomajowych oraz do przyjmowania gości zagranicznych.
Poniżej prezentujemy szczegółowe opisy poszczególnych modeli:
HORCH
Jeden z najbardziej luksusowych samochodów produkcji niemieckiej. Samochody Horch to najwyższa motoryzacyjna półka. W okresie przedwojennym stać na niego było tylko właścicieli fabryk i banków. Tuż przed wojną większość produkcji skierowana była dla oficerów wojskowych. Takim samochodem poruszał się m.in. generał De Gaulle. Ten egzemplarz w trakcje wojny trafił w ręce Polaków. Używany był do lat 50 - tych jako jeden z samochodów rządu PRL. Auto po 1945 znajdowało się w gestii polskiego ministerstwa i pozostało zarejestrowane na czarnych tablicach. Pochodząca z fabryki w Zwickau limuzyna Horch 830 BL napędzana była dolnozaworowym silnikiem V8. Powstało nieco ponad jedenaście tysięcy egzemplarzy.
Wyżnej wymieniony egzemplarz brał udział w wielu produkcjach filmowych między innymi:
Katyń, „Czas Honoru , Ferdydurke, Kariera Nikodema Dyzmy Wojenne Dziewczyny „,Bodo”
BUICK
Buick Skylark − model samochodu osobowego produkowanego przez należącą do koncernu General Motors filię Buick. Firma Buick została założona w Detroit w 1903 roku przez Davida Dunbara Buicka, ale już w roku 1908 stała się częścią powstającego koncernu General Motors. Zgodnie z podziałem zadań, jakie przypadały poszczególnym markom w ramach całości koncernu, Buick rozpoczął budowanie samochodów wysokiej klasy, jednak nieco tańszych niż samochody Cadillaca, „flagowego okrętu” koncernu. Powstało sześć generacji modelu. Każda z nich drastycznie różniła się od poprzedniej, zarówno pod względem technologicznym jak i wizualnym. Poszczególne modele z tego okresu miały oferować luksus, bogate wyposażenie i komfort, ale nie kładziono już takiego nacisku na dobre osiągi i sportowy temperament auta. Znajdujący się w zbiorach Muzeum pojazd należał do krótkiej serii (1690 sztuk) wypuszczonej na rynek z okazji 50 rocznicy istnienia firmy. Samochody tej serii adresowane były do ludzi filmu, biznesu i polityki. Jeździli nimi m.in. Marilyn Monroe i Elvis Presley. Jest to jedyny znajdujący się w Polsce model Buicka,został sprowadzony do Polski przez byłego premiera Józef Cyrankiewicz. Premier podczas swojej kadencji sam osobiście jeździł tym Buickiem.
Wyżej wymieniony egzemplarz brał udział w wielu produkcjach filmowych między innymi
„Jutro pójdziemy do kina”,Spektakl Crazy for you”
ZIS 110 Cabrio
Muzealny ZIS 110 CABRIO został przysłany do Polski w 1951 roku podczas budowy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie – dar Stalina od narodu radzieckiego dla narodu polskiego. Samochodem tym Józef Stalin miał jako pierwszy przejechać przed trybunami, wzdłuż Placu Defilad i przekazać swój dar Polakom. Jednak budowa Pałacu opóźniła się, a śmierć Stalina uniemożliwiła wręczenie przez niego „podarunku”. Auto pozostało w Polsce i stało się ulubioną zabawką marszałka Rokossowskiego, służyło przy celebrowaniu świąt państwowych między innymi w Pochodach Pierwszo Majowych lub przyjmowaniu gości zagranicznych. Z samochodu korzystał również przez długi czas Władysław Gomułka.
Prezentowany model brał w wielu produkcjach filmowych między innymi w filmach dokumentalnych.
Austin
Pierwszy służbowy samochód Bolesława Bieruta po jego dojściu do władzy. Auto wyposażone było w szybę, która oddzielała pasażera od kierowcy oraz w dwa specjalne miejsca dla ochrony. Od nowości Austin miał tylko jednego właściciela. Samochód podarował mianowicie Bierut swojemu kierowcy.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1947-52 Bolesław Bierut był wielkim fanem motoryzacji. Kolekcji mogło mu pozazdrościć wielu polityków ze znacznie bogatszych i bardziej rozwiniętych krajów.
W jego garażu można było znaleźć naprawdę wiele perełek Był to m.in. Mercedes 770 Grosser, Austin Six, Zis 110, Buicki, kabriolety defiladowe, samochody pancerne, ale znalazł się tam także Maybach i Cadillac sprowadzany prosto ze Stanów Zjednoczonych.
Brał udział w wielu produkcjach filmowych między innymi :
„Wojenne dziewczyny”,„Bodo”,„Miasto z Morza”,„Czas Honoru”,
PRAGA
Pod koniec lat 20 – tych zeszłego stulecia niedaleko Oświęcimia powstała mała fabryka, której głównym celem była produkcja samochodów na rynek krajowy. Produkcję zdominowały samochody osobowe, ciężarowe i specjalne. Produkcja oparta była na polskich fabrykatach. Zakład w Oświęcimiu specjalizował się w produkcji samochodów osobowych: Praga Piccolo, Praga Alfa, Praga Grand i Praga Mignon. Produkowano także ciężarówki, w tym pożarnicze i autopolewaczki. Samochody produkowane w Oświęcimiu miały opinię bardzo trwałych i wytrzymałych. Osobowe zakupili m.in.: Jan Kiepura (śpiewak), Józefina Halama (tancerka), Wincenty Jokiel (założyciel i prezes Kieleckiego Automobilklubu) czy Wojciech Kossak (malarz). Samochody tej firmy wzięły udział w Rajdzie Monte Carlo w 1931 r. Ciężarówki kupowało wojsko.
Prezentowana Praga z Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach jest najstarszym polskim zachowanym samochodem.
Została wyprodukowana w 1928 roku w zakładach w Oświęcimiu Plaga-Laszkiewicz. Podwozie wraz silnikiem pochodziło z Czech - w Polsce zbudowano karoserię. Powstało kilkaset egzemplarzy tego modelu.
Brała udział w wielu produkcjach filmowych między innymi:
„Wojenne dziewczyny”,„Jan Paweł II”,„Czas Honoru”, „Faustyna” „Bodo” „Kariera Nikodema Dyzmy”, „Katyń”