Youngtimer Warsaw pojawi się razem z Olsztyńskim Klubem Motorowym
To będzie iście szybkie i wściekłe stoisko! Fiat 124 BS1, Fiat 125p Monte Carlo, Seat 127, Fiat 128 3p, Polonez 2000 Turbo Copue grupy B w hali 1 EXPO XXI.
Fiat 124 BS1
Replika wersji Abarth (CSA), rok produkcji 1970, pojemność silnika 1,75 l, moc 128 KM
Wierna replika słynnego Abartha 124 Spider, który na początku lat 70. dał się poznać jako groźna broń rajdowa. Prezentowany egzemplarz oklejony jest zgodnie z oryginałem z Rajdu Monte Carlo 1973 na którym startował Włoch Raffaele Pinto. Swoją drogą rok wcześniej zdobył Abarthem mistrza Europy, wygrywając m.in. Rajd Polski.
Fiat 125p Monte Carlo
Rok produkcji 1974 pojemność silnika 1,6 l, moc 98 KM
Wierna replika wersji, którą startowali również na arenach europejskiego czempionatu Robert Mucha czy Maciej Stawowiak. Swoją drogą to w 1977 roku udane starty w rajdach do mistrzostw Polski zaliczał na nim olsztyński mistrz, nieodżałowany Marian Bublewicz.
Cywilne wersje 125p Monte Carlo od zwykłego „dużego Fiata” odróżniały charakter silnik 1,6 przejęty z Fiata 132p o mocy 98 KM, sportowa kierownica, obręcze kół ze stopów lekkich i bogatsze wyposażenie.
Seat 127
Rok produkcji 1981 pojemność silnika 0,9 l
Oto autentyczna rajdówka, która od nowości startowała w rajdach w Hiszpanii, które dokumentują archiwalne zdjęcia dostępne w sieci. Potem została odsprzedana do Niemiec, skąd w 2021 roku trafiła w ręce obecnego właściciela. W podolsztyńskiej firmie AC Racing przeszło gruntowny przegląd, by mogło startować w zawodach dedykowanych dla historycznych rajdówek.
Fiat 128 3p
Rok produkcji 1976 pojemność silnika 1,3 l, moc prezentowanego egzemplarza 148 KM
Pod koniec lat 70. taki Fiatem 128 3p startował w wyścigach Marian Bublewicz. Prezentowana wersja jest dostosowana właśnie do wyścigów i startowała w zawodach w Niemczech. Przy masie zaledwie 700 kg i silniku o zwiększonej mocy aż do 148 KM, robi piorunujące wrażenie.
Polonez 2000 Turbo Copue grupy B
Najwierniej wykonana replika jaka kiedykolwiek powstała. Niektóre źródła mówią, że powstał tylko jeden egzemplarz, zbudowany specjalnie dla Mariana Bublewicza. W oryginale legitymował się mocą 330KM i ważył jedynie 1100 kg. Autorem repliki jest Tomasz Szczęsny
Olsztyński Klub Motorowy im. Mariana Bublewicza
Oto historia olsztyńskiego ruchu automobilowego, którego początki sięgają 1972 roku.
Dzisiejszy klub ma dość złożoną historię, bo po drodze nastąpiło połączenie pasji i tradycji. Otóż w maju 2012 roku grupa pasjonatów zabytkowej motoryzacji zawiązała w Olsztynie nieformalną społeczność posiadaczy i entuzjastów klasycznych samochodów pod nazwą „Piękne Klasyki na Warmii”. W szybkim tempie liczyła niemal 100 osób. Zaczęliśmy organizować cykliczne spotkania, rajdy, pokazy, zloty. Uznaliśmy też, że każdy sezon będziemy wieńczyć wystawą na olsztyńskim zamku, ale utworzoną nie tylko z prawdziwych automobili, a również z atrakcyjnym wernisażem malarstwa o tematyce zabytkowej motoryzacji.
Po dwóch latach, kiedy siła pasji weszła już na wyższą skalę obrotomierza, formalnie połączyliśmy się z Olsztyńskim Klubem Motorowym, który miał już pięknie zbudowaną historię automobilową od 1972 roku i zostawał najstarszym czynnym ruchem automobilowym w regionie.
W 2016 roku patronem klubu został Marian Bublewicz, ikona olsztyńskiego motorsportu i niedościgniony mistrz kierownicy przełomu lat 80. i 90. ub. stulecia.
W kolejnym sezonie zaś zainicjowaliśmy cykliczne wydarzenie, które ściąga fanów naszego patrona z różnych zakątków kraju – Rajd Replica & Classic organizowany w przypadające na koniec sierpnia urodziny Mariana Bublewicza.
Rajd Replica & Classic
W urodziny naszego patrona, Mistrza Mariana Bublewicza, które przypadają 25 sierpnia, organizujemy Rajd Replica & Classic. To towarzysko-sportowe wydarzenie podczas którego można się amatorsko pościgać, poznać ciekawych fanów postaci Mariana Bublewicza, a także dawnych rajdowców z Jego czasów. Gościliśmy już m.in. Grzegorza Gaca, Krzysztofa Gęborysa, Krzysztofa Hołowczyca, Mariana Wojtynę, Wiesława Grabarczyka.
Na wydarzenie ściągają pasjonaci przeróżnymi samochodami – nie tylko rajdówkami i tytułowymi replikami z lat 70., 80. i 90. motorsportu, ale też zabytkowymi samochodami, zupełnymi cywilami nawet z lat 60. oraz współczesnymi „sporciakami”. Cieszymy się z wypracowanego klimatu imprezy i wierzymy, że Mistrz gdzieś tam z góry uśmiecha się w swoje urodziny, że w taki właśnie sposób świętujemy kolejne Jego rocznice. Uczestnikom udziela się rajdowy klimat, co widać choćby po próbach sportowych, podczas których pazur rywalizacji mierzy się niekoniecznie mocą samochodów.
Najbliższa, szósta już edycja – w sobotę 26 sierpnia 2023 roku. Szczegółów szukajcie na stronie klubu okm.org.pl i profilu fb/okmotorowy.